تبلیغات
آمار و اطلاعات طالقان

این اطلاعات مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سازمان آمار ایران در سال ۱۳۸۵ می باشد

 

اطلاعات بالا طالقان پایین طالقان میان  طالفان
تعداد خانوار ۱۹۳۵ ۱۸۷۹ ۲۷۸۱
جمعیت ۶۶۶۱ ۶۱۱۶ ۹۹۱۵
مرد ۳۳۷۴ ۳۱۶۳ ۵۱۲۰
زن ۳۲۸۷ ۲۹۵۳ ۴۷۹۵
مرد ۶ سال وبیشتر ۳۲۴۹ ۳۰۶۳ ۴۸۹۵
زن ۶ سال وبیشتر ۳۱۴۶ ۲۸۵۵ ۴۶۰۲
مرد ۱۰ سال و بیشتر ۳۱۲۹ ۲۹۷۶ ۴۶۹۷
زن ۱۰ سال و بیشتر ۳۰۳۶ ۲۷۸۰ ۴۴۱۱
مرد ۱۰-۱۴ ساله ۴۶۱ ۳۶۰ ۷۳۹
زن ۱۰-۱۴ ساله ۴۳۲ ۳۳۱ ۶۷۰
مرد ۱۵-۲۹ ساله ۱۰۲۴ ۹۲۳ ۱۵۴۵
زن ۱۵-۲۹ ساله ۹۱۳ ۷۸۹ ۱۳۶۶
مرد ۳۰-۶۴ ساله ۱۲۹۳ ۱۳۱۸ ۲۱۶۸
زن ۳۰-۶۴ ساله ۱۴۴۵ ۱۳۳۶ ۲۱۸۴
مرد ۶۵ ساله و بیشتر ۵۹۶ ۵۶۲ ۶۶۸
زن ۶۵ ساله و بیشتر ۴۹۷ ۴۹۷ ۵۷۵
مرد  با سواد ۲۷۸۶ ۲۷۲۴ ۴۶۳۳
زن با سواد ۲۳۸۱ ۲۳۵۱ ۴۱۰۴
مرد محصل ۵۸۹ ۶۴۵ ۱۱۵۲
زن محصل ۶۰۴ ۵۸۶ ۱۰۶۴
مرد شاغل ۱۸۹۲ ۱۶۷۲ ۲۵۸۷
زن شاغل ۲۳۴ ۱۵۹ ۳۰۷
مرد بیکار ۲۳۸ ۱۵۳ ۲۰۰
زن بیکار ۷۷ ۶۱ ۱۰۴
دارای همسر ۳۵۴۲ ۳۳۱۱ ۵۱۸۳
بی همسر براثرفوت ۳۲۶ ۳۱۸ ۴۱۶
بی همسر براثرطلاق ۳۸ ۵۵ ۶۰
هرگز ازدواج نکرده ۲۲۳۷ ۲۰۴۶ ۳۴۱۱

 



:: موضوعات مرتبط: داستنی ها , دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: آمار و اطلاعات طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 12 ارديبهشت 1394
ردپای پلنگ در طالقان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان گفت: بیش از 2400 راس کل و بز و آثار بجای مانده از ردپای پلنگ وحشی در سرشماری زمستانه طالقان مشاهده شد. - حشمت اله کشیری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، اظهار کرد: سرشماری زمستانه حیات وحش طالقان از 21 تا 23 دی ماه سال جاری اجرا شد. در این سرشماری 20 مسیر از ارتفاعات روستاها که حدود 40 درصد مناطق را شامل می شود مورد پایش قرار گرفت و سرشماری صورت گرفت و بیش از 2400 راس کل و بز به صورت مستقیم سرشماری شد ...

<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: اخبار , اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: ردپای پلنگ در طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 27 دی 1394
گازرساني به طالقان

 

https://s22.picofile.com/file/8448584476/images.jpeg

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۰ درصد عملیات گازرسانی به طالقان انجام شده و امید است تا پایان شهریورماه مشعل گاز در این شهرستان روشن شود.

به گزارش آژانس خبری طالقان من به نقل از خبرگذاری تسنیم / حجت‌الاسلام والمسلمین مفید کیائی‌نژاد با اشاره به حق آبه مردم هشتگرد از سد طالقان اظهار داشت: در مورد این موضوع مباحثی با وزیر نیرو مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی با اشاره به کاهش آب سد طالقان و میزان کم آن، افزود: با توجه به کمبود آب تهران و مشکلات مربوط به آن که باید به هر نحوی آب پایتخت تامین شود، وزارت نیرو در این راستا تعهداتی را متقبل شد.

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درصورتی که آب سد طالقان به حالت اولیه بازگردد و به میزان مطلوب برسد، شهرهای هشتگرد و ساوجبلاغ نیز از آب این سد بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه هنوز میزان آبی که به این مناطق تعلق می‌گیرد، مشخص نیست، تصریح کرد: این امر بستگی به نظر و صلاحدید وزیر نیرو دارد.

کیائی‌نژاد با اشاره به وضعیت گازرسانی به شهرستان طالقان، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد گازرسانی به این شهرستان انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: امیدواریم برای شهریور ماه سال جاری، همزمان با سالگرد مرحوم آیت‌الله طالقانی، مشعل گاز این شهرستان روشن شود

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: گازرساني به طالقان , گاز , طالقان , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 10 فروردين 1396
سیلاب پلها ومسیر های دسترسی روستاهای بخش بالا طالقان را تخریب کرد.

سیلاب  پلها ومسیر های دسترسی روستاهای بخش بالا طالقان را تخریب کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری / بارندگی های شب گذشته وادامه آن تاکنون باعث آب گرفتگی معابروروان شدن سیلاب در مسیر شاهرود وروستاهای بخش بالا طالقان شد.

کورش لهراسبی سرپرست فرمانداری و رئیس شورای هماهنگی و مدیریت بحران شهرستان طالقانضمن اعلام این خبرگفت :سیل اخیر باعث تخریب 20 تا100 درصدی تمام پلهای مسیر شاهرود از روستای گته ده تا گلینک  شده  است .

وی افزود  این امر آسیب به راه های دسترسی روستاهای وشته ،نساء ، گوران ، ورکش ، گلیرد ، اورزان ، گته ده ، دهدر ، جوستان ، دیزان را درپی داشته است .

لهراسبی ادامه داد: -آب گرفتگی منازل روستایی وتخریب در روستاهای گراب ، گته ده وجوستان-تخریب تأسیسات سنجش وپایش آب در مسیر روستاهای جوستان تا گلینک-تخریب بیش ازیک کیلومتر دیوار ساحلی- تخریب کلیه سربند ها وانهار زراعی-تخریب باغات در مجاورت رودخانه ها- تخریب تأسیسات خدمات رسان ،خطوط برق وتلفن ثابت-تخریب خطوط انتقال آب شرب روستایی-آسیب به خودروهای شخصی-رانش وریزش راه در بیش از 20مقطع در مسیر ارتباطی جوستان تا گته ده وجوستان تا ناریان-تخریب لوله خط انتقال پروژه گاز شهرستان در مقطع پل ورودی شهرطالقان ازدیگر آسیبهای این سیل بوده است.

سرپرست فرمانداری طالقان بیان کرد : جلسه فوق العاده ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور معاونین فرمانداری، بخشداران وادارات خدمات رسان شهرستان تشکیل شد.

وی درپایان خاطر نشان کرد :در این جلسه تمهیدات لازم جهت کاهش آسیب احتمالی به مردم عزیز ونیز رفع مشکلات اهالی به ویژه مردم سیل زده بخش طالقان اتخاذ گردیده است .



:: موضوعات مرتبط: اخبار , اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: تخریب , روستاهای , شهرستان , مسیر , طالقان , آسیب ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 25 فروردين 1394
عکس قدیم و جدید چشمه موچان

چشمه موچان mochan.ucom.ir



:: موضوعات مرتبط: عکس موچان , ,
:: برچسب‌ها: چشمه موچان , چشمه موجان قدیم , چشمه جدید موچان , عکس قدیم و جدید چشمه موچان ,
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
روستای تکیه ناوه طالقان در گذر زمان

شناسنامه دهكده زيارتي و سياحتي تكيه ناوه :

موقيعت كشوري: استان البر ز  ـ‌ شهرستان طالقان‌ـ پايين طالقان (ضلع جنوبي خاوري ).
موقيت جغرافيايي: ضلع غربي جلگه طالقان وجنوب رود خانه شاهرود دررشته كوه البرز جنوبي و ارتفاع آن  حدود 1850 متر از سطح درياست. طول و عرض جغرافيايي26درجه 13دقيقه عرض شمالي و 50 درجه 49 دقيقه طول شرقي. بلند ترين ارتفاع آن قله نواكوه حدود 3850متراز سطح درياست.

مسافت آن: درفاصله 135 كيلومتري تهران ـ95 كيلومتري كرج ـ15كيلومتري شهرك.

قدمت تاريخي : دوران قبل از اسلام حدود 1450 سال پيش.

مساحت آن:  حدود 25/32 كيلومتر مربع.

آب وهوا : سرد و كوهستاني، ميزان بارش سالانه حدود ۴82ميليمتر
و دما سالانه حداقل:15- درجه در شب و 4- درجه در روز  و حداكثر  37 درجه در روز و 29 درجه در شب .

جمعيت ساكن: حدود 50 خانوار
جمعيت شناور:  حدود 2600 نفر با تردد زائرین
نام محلي :  نووه تكّي
زبان: تاتي
دين ومذهب : اسلام وشيعه
گلگشت و ديدنيها: امامزاده ابراهيم (ع)،  چنار دار (پير چنار)، اووس دار(چهل دختران)، آبشار فصلي دربند دره ،كوه وچشمه الرويا، پس چشمه، غار سياه بند (محل اتراق كوهنوردان).

 

                                           از دیواره سد تا تکیه ناوه  3 کیلومتر ...


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: برچسب‌ها: روستای تکیه ناوه طالقان در گذر زمان ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 16 آبان 1393
نظری بر طالقان

برخی تاریخ نویسان گفته اند که فرهاد اول، پادشاه اشکانی، آمردها را از منطقه ای که امروز «مازندران» نامیده می شود کوچاند و به سرزمین های شرق «ورامین» آورد. این دیدگاه را من با توجه به وجود آبادی هایی چون «آرادان» و «گِلی یِرد» در مازندران وشباهت آنها با آردکان و گیلیرد در طالقان و... قابل تامل می دانم. به هر روی، پس از خروج یا ضعف آمردان، تپوریان قدرت را بدست گرفتند و منطقه به نام آنان «تپورستان» نامیده شد. تپورستان، همچون بسیاری دیگر از ولایات ایران در دوران اشکانی، بصورت ملوک الطوایفی و نیمه مستقل از دولت اداره می شد، اما در زمان ساسانیان، کمابیش، زیر کنترل دولت مرکزی بود و سکه هایی نیز به نام همان منطقه ضرب شده است. در زمان «اردشیر بابکان»، بنیانگذار سلسله ی ساسانی، فردی بنام «گشنسپ» بر تپورستان، گیلان، رویان، دماوند حکومت داشت. پس از انقراض آل گشنسپ، «کیوس» که گفته می شود مذهب مزدکی داشت برای 7 سال در راس قدرت بود و سپس، «خسرو انوشیروان» او را از ترس گسترش آیین مزدک برکنار کرد و «زرمهر» را جایگزین نمود. آل زرمهر تا هنگام حمله ی اعراب در آن منطقه حاکم بوده اند و پس از آن نیز با تازیان مقابله کردند.
پس از حمله ی تازیان، عرب ها «تپورستان» را «طبرستان» نامیدند. مردمان سرزمین های شمالی ایران، بسیار به دولت و آیین گذشته شان پایبند بودند و سالها در مقابل تازیان عرب مقاومت کردند. در میان ایشان، دیلم ها بیش از دیگر اقوام شمالی در مبارزه با عرب ها مشهورند. این قوم آنچنان عرب های مهاجم را به چالش کشید که تازیان ناگزیر به خلق روایت ها و حدیث های دروغین برای جلب کمک از دیگر مسلمانان روی آوردند. برای مثال روایت شد که پیامبر اکرم (ص) جنگ مسلمانان با دیلمان را پیشگویی کرده بود و فرموده بود: «قزوین دری است از درهای بهشت. با دیلمان جنگ می کنند؛ شهدای آنجا مانند شهدای بدر هستند»
در روایت دیگری که البته راوی مستند دارد و درست به نظر می رسد، «احمد بن ابراهیم دورقی» به نقل از «خلف بن تمیم» به نقل از «رائده بن قدامه» به نقل از «اسماعیل» به نقل از «مره» می گوید: «علی بن ابیطالب (رضی الله عنه) فرمود از شما هرکس از جنگ با معاویه کراهت دارد، عطا بستاند و به جنگ دیلمان رود. پس چهار هزار یا پنج هزار از جنگ با معاویه روی بگرداندند و من یکی از آنان بودم؛ ما همه عطا خود گرفتیم و به دیلمان شدیم.»
حتی سالها پس از حاکمیت خلیفه ی عرب بر تمام ایران، ساکنان شمال هر از گاهی دست به شورش علیه تازیان می زدند. چنانکه «ابن واضح یعقوبی» در شرح دوران «ابوجعفر منصور عباسی» می نویسد: «مردم طالقان شورش نمودند و (خلیفه ی عباسی) «عمر بن علاء» را بر سر آنان فرستاد و او طالقان و دنباوند و دیلمان را فتح کرد و از دیلمان اسیران بسیار گرفت و...»
می توان حدس زد که نام طالقان از زمان تسخیر آن منطقه از «تپورستان و گیلان» بکار رفته است. «تل»، به احتمال از زبان عربی، وارد زبان فارسی شده است. این واژه هم اینک در گیلان و مازندران به منطقه ای به نسبت بلند گفته می شود؛ با این حال، مردم طالقان از دیرباز، «بلندترین» منطقه را «تل» می نامیدند. برای مثال یک طالقانی به بالاترین منطقه از روستای خود ممکن است بگوید: «تَلی سر» (سر یا بالای تل). به هر روی، «طالقان» شکل عربی شده ی «تلکان»، یعنی «سرزمین پر کوه» است.


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: نظری بر طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 16 آبان 1393
بازی های محلی طالقان

نمونه  بازی های محلی :

از جمله بازیهایی است که در این منطقه رایج بوده است و بعضی از آنها هنوز اجرا می شود.

۱- قیش وازی ( بازی با کمربند )

۲- هفتکش (کریکت)

۳- جوز وازی ( گردو بازی )

۴- الک وازی ( بازی با چوب )

۵-کشتی 

۶- هفتخلات

۷-تب کش/تب کاچ: ( شبیه بیسبال )

۸-طناف کشی


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , بازی های محلی طالقان , ,
:: برچسب‌ها: بازی های محلی طالقان , موچان , طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 16 آبان 1393
آبشار آسکان، طالقان

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/56dab2b3675237b0ba79395c67ee9ae4_L%20copy.jpg

آبشار آسکان طالقان در موقعیت جغرافیایی E5104  N3611 در استان البرز واقع است.

در مسیر گردشگری که به روستای گته ده منتهی می‌شود سه راهی است که راهی به روستای گراب و درانتها به روستای آسکان دارد.

اگر بخواهید به کنار آبشار بروید پس از عبور از میان درختانی که در کنار هم روییده‌اند به آبشار آسکان می‌رسید. این آبشار در فصول سرد حالتی یخ زده به خود میگیرد که بر جذابیتهای آن می افزاید. در این منطقه زیبا مسیرهای پیاده روی موجود است که گردشگران علاقه وافری به گذر از آن دارند. راه کندوان جاده چالوس به آزادبر، گردنه عسلک، گراب، گته ده، راه های مناسب برای پیاده روی اواخر بهار تا اوایل پائیز است.

 

منطقه طالقان با مناظر طبيعي بسيار زيباي خود در پنجاه کيلومتري شمال آبيک و بين تهران و قزوين واقع شده است. در مسير جاده طالقان که از آزادراه تهران-قزوين جدا مي شود، پس از صعود به گردنه بلندي که بالاتر از ابراهيم آباد قرار گرفته، دره زيباي طالقان نمايان مي شود. اين دره مابين کوه هاي طالقان و تخت سليمان محصور شده است و طبيعتي سرد و کوهستاني دارد. جالب اين است که مسير دسترسي به منطقه طالقان، از استان قزوين ميسر است ولي محدوده شهرک طالقان و روستاهاي مجاور جزو استان البرز، شهرستان طالقان مي باشند.

در شرقي ترين نقطه دره طالقان و درميان کوه هايي عظيم، آبشار زيباي آسکان پذيراي عاشقان طبيعت است. روستاي آسکان در 43 کيلومتري شرق شهرک طالقان واقع است. سراسر اين آبشار در زمستان پر از قنديل هاي يخي بسيار زيبا مي شود که جلوه خاصي از طبيعت به خود مي گيرد. مسير دسترسي به اين آبشار ناهموار بوده و همراه داشتن امکانات کوهنوردي الزامي است. علاوه بر آبشار آسکان در دره هاي اطراف روستاي جوستان نيز آبشارهاي فصلي جوستان گزارش شده که در دسترسي به آن ها وسايل مناسب کوهنوردي را مي طلبد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , دیدنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: آبشار آسکان , طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
آبشار شلبن (شله بن)، طالقان

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/da8a96cfc8ca1dd33bc42677c8b9c7c6_L.jpg

آبشار شُلِبُن طالقان در موقعیت جغرافیایی E5048 N3613 در استان البرز واقع است.

 

آبشار شلبن که یکی از زیباترین آبشار های طالقان است و دارای طبیعتی بکر و ناب است. این آبشار از قلل خسبان سرچشمه گرفته و سپس رودخانه خسبان رود را تشکیل میدهد. آبشار شلبن(شله بن) در غرب روستاي بزج در 10 کيلومتري شمال شهرک طالقان واقع شده است و مناظر طبيعي اطراف آن بسيار زيباست. اين آبشار از سه طبقه تشکيل شده و در مسير دسترسي به آن مي توان از کوچه باغ هاي قديمي روستاي خسبان و بزج نيز ديدن کرد.

 

بزج روستایی‌است در بخش بالاطالقان و یکی از مرتفع‌ترین روستاهای طالقان می‌باشد که در جوار دره شلبن بزج و آبشار شلبن بزج واقع است. بیشتر مردم این روستا دامدار کشاورز و فرهنگی می‌باشند. روستای بزج با روستاهای سگران و نویزک همسایه می باشد. در حال حاضر در روستای بزج مردم بومی خیلی کم هستند و سن و سال بالایی را دارا میباشند. دامداری در زمان قدیم رواج داشت ولی الان در این روستا بجز چند عدد دام که از انگشتن دست هم کمتر است دیگر دامی در این روستا وجود ندارد و حتی کشاورزی هم رواجی ندارد چون ساکنان بومی از لحاظ سنی بالا هستند و قادر به فعالیت نمی باشند.

البته بچه های این افراد در روستای بزج خانه های جدید ساخته اند و در اوقات فراغت به این روستا می ایند و صفای خاصی را در این روستا بوجود می اورند. غاری به درازای ۲۵ متر به نام غار بزج در نزدیکی این روستا وجود دارد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , دیدنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: آبشار شلبن (شله بن) , طالقان , جاهای دیدنی طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
امیر سرافراز ارتش اسلام شهید سرلشگر ولی اله فلاحی

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/7d0d25bfcaa1421c2931a4f0387462aa_L.jpg


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: امیر سرافراز ارتش اسلام شهید سرلشگر ولی اله فلاحی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
آداب و رسوم مردم طالقان "خواستگاری"

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/0dc247c07eee71a72cf9409729fb3455_XL.jpg

 


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: آداب و رسوم مردم طالقان "خواستگاری" , آداب و رسوم مردم طالقان , آداب و رسوم ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
امار جمعیت طالقان

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/Taleghan_Ghafari.jpg

 


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: امار جمعیت طالقان , طالقان , آمار جمعیتی طالقان در سال ۱۳۹۱ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
عوارض طبیعی طالقان

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/3707d8f2be163bd14c78cf07586f13bb_L.jpg


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: عوارض طبیعی طالقان , شاهرود , گسل طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
درباره طالقان

درباره طالقان

شهرستان طالقان، به مرکزیت شهر طالقان، یکی از شهرستانهای استان البرز ایران است. ناحیه طالقان زیستگاه حیات وحش وگونه‌های متنوع گیاهی است که واجد ارزشهای تفرجگاهی هستند ناحیه طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که درخود جای داده‌است، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز داردکه بر جاذبه‌های آن می‌افزایند.

 تقسیمات کشوری:

شهرستان طالقان از سه بخش پایین طالقان، میان طالقان و بالا طالقان تشکیل شده‌است و دارای ده‌ها روستا است که نام‌های آن در پی می‌آید

روستاها

  • بخش بالا طالقان به مرکزیت روستای جوستان دارای روستاهای گوران، آسکان، جوستان، دیزان، محسن آباد، مهران، ناریان، امامزاده محمدحنفیه، عباسک، اوصار - ابصار، اورازان، پراچان، خچیره، خیکان، دهدر، گته ده، گراب، کرود، نساعلیا، نویزعلیا، آئین کلایه، تکیه جوستان، حصیران، خودکاوند، دراپی، سفج خانی، کرکبود، کویین علیا، کیامحله، گلیرد، منگلان، هشان، مرجان، نویزک، بزج، گزن، جزن، جزینان، خسبان، وشته، ورکش، سگرانچال، سگران، هرنج

 

  • بخش مرکزی شهرستان طالقان به مرکزیت شهر طالقان دارای روستاهای شهرک، حسنجون، زیدشت، آردکان، گلینک، پس قلعه، جارودشت، سید آباد، کولج، میناوند، آرتون، اوانک، باریکان، پرده سر، میراش، آرموت، پرگه، دنبلید، سنگ بن، سوهان، عالی سر، فشندک، کش، لات مجنون، اسفاران، امیرنان، انگه، اوچان، اهوارک، تکیه ارموت، تکیه ناوه، خوران، خورانک، روشنابدر، شهراسر، کجیران، کلارود، کلانک، کشرود، لهران، موچان، میر، نسا سفلی، عالیسر


:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: درباره طالقان , روستاها طالقان , موچان , روستاها ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
معرفی شهدای تکیه ناوه

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/shohada%20.jpg


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , دانستنیهای روستاهای نزدیک موچان , ,
:: برچسب‌ها: معرفی شهدای تکیه ناوه , طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 25 مهر 1393
خلاصه اي از زندگي جلال آل احمد

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/29766e2a37e979b18d18c428ff9c5aba_L.jpg 

تحقيقي پيرامون تركيب هويت ايراني در شخصيت‌هاي دو سده اخیر 

آل احمد ، توده ، خود ، دين 

خلاصه اي از زندگي جلال آل احمد

جلال آل احمد متولد 1302 در يك خانواده ي مذهبي است كه تعبد خشك پدر و فشارهاي مذهبي او را از خانواده گسست. در 1322 به اصرار پدرش براي اتمام تحصيلات حوزوي به نجف مي رود و بيش از سه ماه تاب نمي آورد و بر مي گردد. بعد از بازگشت ، رفتارش تغير مي كند و انگ لامذهبي مي خورد. در 1323 به حزب توده مي پيونددو به سرعت در اين تشكيلات رشد مي كند. در 1326 با ملكي و انورخامه اي و عده اي ديگر از حزب انشعاب مي كنند.انشعابيون در1329  حزبي جديد ايجاد مي كنند كه طي اتفاقاتي آل احمد از آن هم مي برد و درارديبهشت 32 سياست را كنار مي گذارد.در سال 41 غربزدگي را مي نويسد و حيات اسلام شيعه را كارآمدترين « واكسن » در برابر بيماري واگير غربزدگي تشخيص مي داند.  جلال در تاريخ 18 شهريور 1348 در اسالم گيلان درگذشت . علت مرگش را سيمين دانشور ، سكته قلبي مي داند و شمس آل احمد اعتقاد دارد وي كشته شده است.جلال آل احمد ، در مسجد فيروز آبادي شهر ري در كنار مزار خليل ملكي به خاك سپرده شد.

 آل احمد و تجدد

در زمينه ي فرديت مسئول - كه به عنوان به عهده گرفتن مسئوليت اعمال از سوي فرد هم مطرح مي شود – آل احمد را مي توان فردي واجد شرايط دانست!

آل احمد از اين عنصر اختيار كمال استفاده  را دارد. با وجود حضور در خانواده اي مذهبي وي راه خود را انتخاب مي كند و به حزب توده مي پيوندد.

قبل از آن ، و بعد از بازگشت از نجف نشانه هاي اوليه ي تغيير رويه در او نمايان مي شود:

« شخص من – كه نويسنده ي اين كلمات است – در خانواده ي روحاني خود ، همان وقت « لامذهب » اعلام شد كه ديگر مهر نماز زير پيشاني نمي گذاشت ؛ و يه نظر خود من كه چنين مي كردم ، بر مهر گلي نماز خواندن ، نوعي بت پرستي بود كه اسلام ، هر نوعش را نهي كرده بود ؛ ولي در نظر پدرم آغاز لامذهبي بود »

نمونه ديگر ترك خانه پدري در بيست و دو سالگي است. و ترجمه كتاب محمد و آخر الزمان نوشته پل كازانو ، كه بعد از آن حكم تكفير جلال صادر مي شود. ( آل احمد، شمس(1369)، آز چشم برادر ، قم: انتشارات كتاب سعدي )

در همه ي اين موارد مي توان رد پاي آزادي فردي را  ديد. جلال با اين حق آزادي ،‌ دست به انتخاب روابط و شرايط زندگي اش مي زند و با قائل شدن اين حق براي خود است كه  به حزب توده مي پيوندد ، درانشعاب شركت مي كند ، حزب جديد را همراهي مي كند و حتي با سيمين دانشور – كه مورد پذيرش از سوي ايت الله طالقاني ، پدر آل احمد ، نيست – ازدواج مي كند.

 درباره ي باز بودن آل احمد مي توان به قسمت هايي از خسي در ميقات اشاره كرد. وي با وجود اينكه بعضي عقايد مردم را خرافي مي داند در باره ي از بين بردن نشانه ي قبور در بقيع  مي نويسد:

 " مثل ديگران پاها را برهنه كرده ، خاك نرم اين گورستان عتيق را مي شكافتم و مي ديدم كه چهرده قرن سنت اسلامي در چنين خاكي ، اكنون راهبر به چبزي نيست يا جايي. آخر مردمي هستند و معتقدند و بگير كه مرده پرستند. اما من احمق يا توي سعودي بسيار عاقل ! چه حق داريم مقدسات ايشان را با خاكي يكسان كنيم كه زندگي روزانه ي آن هاست؟ آن كه از حقارت زندگي روزمره ي خود گريخته و به اين جا آمده ، مي خواهد جلال ابديت را در زيبايي بارگاهي مجسم ببيند. و به چشم سر ببيند. اين را تو بت پرستي بدان. " (خسي در ميقات ، 53 ،54 )

اين موضوع را البته در بعضي موارد در خدمت و خيانت روشنفكران  وي مي توان زير سوال برد.اين روند انتقادي او كه با تندي به عقايد و رفتارهاي ديگران مي تازد شايد از يك بعد ، زير سوال بردن فهم ، توان تحليل  و نظريات ديگران برداشت شود.

 آل احمد و اسلام

اسلام را مي توان در شخصيت آل احمد به طرق مختلفي نشان داد. در نوشته هايش ، مخصوصا بخشي كه بعد از كنارگذاشتن سياست نگاشته شده ، نقش مذهب و روحانيون در تحريك و روشنگري مردم و در مقابله با غربزدگي- كه در سال 41طي كتابي مطرح مي كند -  بسيار پررنگ نشان داده شده است.

در نون والقلم آنقدر نشانه وجود دارد كه فكر مي كنم آل احمد نمي توانسته كاملا ماترياليسم را پذيرفته باشد. به گفته ي خودش براي نوشتن نون والقلم يك دوره تفسير خوانده است.

از يك بعد ، آل احمد ايمان را اصل مي داند و در خسي در ميقات اين موضوع كاملا نمايان است كه نوع رفتارهاي خالي از خرافه دارد. و ديگران را سرزنش مي كند از اينكه درگير ظواهر دين مانده اند:

" جزو آن چهار پنج نفر واعظ و روضه خوان و آخوند دسته ي ما ، يك آقاي سيدي هم هست اهل بروجرد. ... از آن هاست كه پنج دقيقه در سجده مي ماند ، به اين خيال كه پنج كيلومتر به عرش نزديكتر مي شود ... چنان لطافت هوا را با همان مزخرفات درباره ي مشكيات » و « غسل » و « تطهير » و « نجاست » خراب كرد كه اقم نشست... و آخر تا كي بايد مذهب را به دسته ي آفتابه بست؟ و در حوزه ي « نجس پاكي » محصورش كرد؟ ... و بدتر از او اين نوحه خوان دسته ي ماست. كه انگار بيمار است. رسما مي گويد چرا به سر و كله تان نمي زنيد؟ عين اينكه بگويد چرا وقتي من مصيبت مي گويم شما خودتان را از پشت بام پايين نمي اندازيد؟! " ( خسي در ميقات، 1372: 52)

 در نفرين زمين ، معلم به آشيخ مي گويد:

"خيال مي كني آخرت و آن پل صراط و همه دستگاه عرش ، براي اين درست شده كه مته بگذارند به خشخاش و وضوي نماز اين بيچاره ها ؟ " (نفرين زمين ، 1372 :158 )

و در نون و القلم :

" براي من ، مبناي هر عملي، ايمان است ؛ اصول است: اول اعتقاد ، بعد عمل. قصد قربت را كه شنيده ايد؟ اگر ديگران فقط آداب مذهبي را با قصد قربت به جا مي آورند ، من در هر كاري بايد قصدم قربت باشد. "

 آل احمد وسنت

دهه چهل را مي توان دوره ي بازگشت آل احمد به سنت ها و فرهنگ خودي  دانست.بعد از نگارش كتابهايي درباره ي روستاهاي ايران ( دهه 30 ) وارد همكاري با مؤسسه ي تحقيقات اجتماعي مي شود. درباره ي كار با مؤسسه و ترك آن مي نويسد :

" پس از نشر پنج تك نگاري ، ايشان را ترك گفتم ؛ چرا كه ديدم مي خواهند از آن تك نگاري ها متاعي بسازند براي عرصه داشت به فرنگي و ناچار هم به معيارهاي او. و من ، اين كاره نبودم ؛ چرا كه غرضم از چنان كاري ، از نو شناختن خويش بود و ارزيابي مجددي از محيط بومي و هم به معيارهاي خودي." ( آل احمد ،1356: 52)

در زمينه اعتدال ،‌ كه رجايي از مباني سنت در شخصيت ايرانيان مي داند مي توان انتقادهايي را به آل احمد وارد دانست. انتقاد تند وي از روحانيت در ابتداي روند نويسندگي اش و بعد از شكست نهضت خرداد 42 نقد تند وي از روشنفكران مي تواند شبهاتي درباره ي ميانه روي وي ايجاد مي كند. البته مهرزاد بروجردي در روشنفكران ايراني و غرب معتقد است «يكي از دستاورد هاي مهم آل احمد از ميان بردن فاصله ميان روشنفكران مدرن و روحانيان بود. او كوشيد از راه قانع كردن روشنفكران مدرن به اينكه روحانيان تنها قشري در ايران بودده اند كه در برابر تسلط غرب تسليم نشدند ، لحن ضد مذهبي آنان را ملايم سازد. و از ديگر سو روحانيان را قانع كند كه اتحاد روحانيان- روشنفكران تنها راه موثر براي به مبارزه خواندن حكومت استبدادي شاه است. »

نقطه ي تاريك ديگري در زمينه ي اعتدال ال احمد ، محكوم كردن بيش از اندازه ي ماشين ، و اتهام سنگين آن در قبال عقب ماندگي ايران است.

« انديشه آل احمد در اين قسمت با مقداري ابهام مواجه است ؛ زيرا از يك طرف مي پذيرد كه پذيرش ماشين جبري است ؛ اما از طرف ديگر پيامد هاي ورود ماشين را كه توضيح مي دهد ، به گونه اي است كه تمايل به پذيرش ماشين ندارد و فراموش مي كند كه در جاي ديگر آن را پذيرفته است :

    " ماشين كه آمد و در شهرها و دهات مستقر شد ، چه يك آسياب موتوري ، چه يك كارخانه پارچه بافي ،

     كارگر صنايع محلي را بيكار مي كند ... ماشين كه پا به ده باز كرد ، تمام ضمايم اقتصاد شباني و                 

     روستايي را مضمحل خواهد كرد ؛ يعني هره صنعت محلي و دستي است. "( ال احمد، جلال(1372)، غربزدگي ،چ چهارم ، تهران: انتشارات فردوس) »

مورد ديگري نيز وجود دارد كه اشاره به آن بد نيست. و آن ديدار آل احمد با امام خميني است.

غلامرضا امامي در اين باره مي نويسد : آل احمد بعد از 15 خرداد به قم رفت ؛ خدمت امام خميني و شرح داد آن سفر را براي ما. گفت به امام عرض كردم : " آقا ملي كنيد همه چيز را ؛ بگوييد پول ماليه و برق و آب را ندهند ؛ مردم مفتي سوار قطار شوند. " امام فرموده بود : " حالا وقتش نيست "  بعد كه امام به نجف تبعيد شد يك روز با دكتر شريعتي به ديدنش رفتيم. رو كرد به دكتر و گفت :" شما جوانها راه بيفتيد ميان مردم ؛ مرجع ديني مردم در تبعيد است. اينك رژيم بر سر يك بن بست است. يا بايد بگويد لامذهبم ، مثل تركيه ، و يا بايد مرجع مردم برگردد ميان مردم. و مردم حتما ميان رژيم و مرجع تقليد ، دومي را بر مي گزينند. " ( ر.ك. خديوجم، 281:1374 )

اما در زمينه ي مولفه ي ديگر سنت - جوانمردي - كه البته دشوار است دريافت و نشان دادن دقيق مضمون مورد نظر رجايي در يك شخصيت؛ من براي اين مورد ، اشاره به انشعاب از حزب توده  و جريانات حزب زحمتكشان ايران را مناسب مي دانم.

در خدمت و خيانت و روشنفكران درباره ي انشعاب مي نويسد:

"براي خود من اما ، از روزي شروع شد كه مامور انتظامات يكي از تظاهرات حزب بودم ... از در حزب (خيابان فردوسي) تا چهارراه مخبرالدوله، با بازوبند انتظامات چه فخرها كه به خلق نفروختم ؛ اما اول شاه آباد چشمم افتاد به كاميونهاي روسي پر از سرباز كه ناظر و حامي تظاهرات ما ، كنار خيابان صف كشيده بودند كه يكمرتبه جا خوردم و چنان خجالت كسيدم كه تپيدم توي كوچه ي سيد هاشم و بازوبند را سوت كردم. "

 "خليل ملكي و مظفر بقايي تا اوايل مرداد 1331 رهبري حزب زحمتكشان ملت ايران را به عهده داشتند ؛ ولي پس از فاش شدن ملاقات پنهاني دكتر عيسي سپهبدي ، يكي از دوستان دكتر بقائي با قوام السلطنه در دوره ي زمامداري پنج روزه اش پس از استعفاي مصدق در 26 تير 1331 ، بين خليل ملكي و همفكران او – كه خواهان رسيدگي به اين موضوع بودند- با مظفر بقائي ، اختلاف نظر شديدي بروز كرد و منجر به دو پاره شدن حزب زحمتكشان گرديد. "( نجاتي ،1371 :157 )

" محمد خنجي آمد توي كميته ي مركزي و در غياب وثوقي شروع كرد به پرت و پلا گفتن و بريابازي در آوردن ؛ يعني يادداشتهاي روزانه خودش را به عنوان مدارك جرم حتمي او ورق به ورق خواندن. كله من باور كن سوت كشيد! و يكمرتبه متوجه شدم كه ديگران ساكتند ؛ سكوتي به علامت رضا!...اين بود كه فريادم در آمد و تهديدشان كردم كه اين حقه بازي هاي توده اي ، كمونيستي ، بريايي را اگر اينجا هم شروع كنيد ، من يكي نيستم ؛ و اين هم استعفام كه فردا توي  " اطلاعات " خواهيد خواند. البته هيچكس از تهديد من نترسيد... اما همين قدر سياست مآبي داشتند كه اخراج وثوقي را در ارگان حزب اعلام نكردند تا من هم استعفام را جايي چاپ نكنم و يواشكي سرم را بكنم توي لاك خودم ... وثوقي خانه نشين شد و من رفتم دنبال بنايي." ( آل احمد ، 1373 )

و نيز بد نيست كه اشاره كنم به اقدام او در خنثي كردن توطئه 9 اسفند 31 عليه دكتر مصدق كه اشرار خانه ي دكتر مصدق را محاصره كرده بودند و آل احمد و عده اي ديگر به آنجا مي روند و در مقابل منزل در دفاع از وي سخنراني مي كند و اشرار حمله مي كنند و زخمي مي شود.

آل احمد در برابر ماشين كه در مواقعي آن را به گونه اي نماينده غرب و مدرنيته ي آن مي داند جبهه مي گيرد و معتقد است بسياري از مشكلات ما به دليل ورود آن است.

 آل احمد و حكومت

آل احمد دولت و حكومت را تا قبل از دكتر مصدق چندان قبول ندارد كه البته به دليل فعاليتش در حزب توده نيز مي تواند باشد ؛ نمي توان از كسي با آرمانهاي كمونيستي انتظار قبول حكومت شاهنشاهي را داشت.

وي بخش بزرگي از نوشته هايش را به انتقاد از حكومت اختصاص مي دهد و استبداد و را در بسياري از كتابهايش به نمايش مي گذارد:

" از نظر سياسي ، ما زير لواي يك حكومت خودكامه و در عين حال بي بند و بار به سر مي بريم؛ با همه ظواهر نيم بندي كه از آزادي در آن هست به عنوان زينت المجالسي " ( غربزدگي ،1372 : 166 )

 حكومت را به خاطر وابستگي وعدم استقلالش سرزنش مي كند( ال احمد، ديد و بازديد ، 1357 : 9) و نيز :

نتيجه ي كار اين دولت هاي دست نشانده چيست ؟ فساد در درجه اول ؛ و چرا ؟ چون يك دولت دست نشانده به اعتبار رأي مردم محل كه سر كار نيامده تا اگر خطا كرد، كنارش بگذارند ؛ به اعتبار كمكهاي مالي و نظامي غرب سر كار آمده كه چه خطا بكند ؛ چه نكند. چون عامل حفظ نظم است، به هر صورت نگاهش مي دارند ... نتيجه ديگر اين حكومتها خفقان است و سكوت اجباري يا اختياري روشنفكران و در نتيجه عقب افتادن تحول فكري يك جامعه. " (كارنامه سه ساله ، 1346 : 121 )

آل احمد « روشنفكر حقيقي » ، « روحانيت حقيقي » و «هنرمند حقيقي » را كسي مي داند كه با اين حكومتها همكاري نكند و در مقابلشان ايستادگي نمايد :

"روشنفكران در اين گير و دار دو دسته اند : قسمت اعظم آنها كه با چرخ دستگاه حاكم مي گردند و به گردش چنين نظمي كمك فكري مي دهند و توجيه علمي اش مي كنند ، و دسته قليلي از ايشان كه براي يافتن مفري از بن بست استعماري ،‌ در جستجوي راه حلي هستند. " ( در خدمت و خيانت روشنفكران، 1372: 89 )

 جلال آل احمد را ، از نظر شاخص هاي تجدد از نظر رجايي كمابيش تجددگرا هم مي توان در نظر گرفت. نمي توانم با قاطعيت بگويم كدام يك از عناصر چهارگانه و هشت مولفه در وي شاخص تر است. در مواضع مختلف ، گاهي عملكردش در حوزه ي يكي متناقض و نفي كننده ي  ديگري است و براي بعضي ، آنقدر شواهد براي اثبات يا رد وجود ندارد.

تنها ، نقدي كه به شخصيت و بازتاب آن در رفتار وي وارد مي دانم كمي افراط گرايي است. به نظر من ، آل احمد مي توانست خود را در شرايط برتري نيز قرار دهد. در برخي موارد به نظر مي رسد انديشه اي به ميزان لازم قوي در وراي گفتار و عملكردش وجود ندارد كه البته اين به يكي از اين چهارگانه برنمي گردد، بلكه در اكثر موارد متوجه همه مي شود. در زمينه ي اعتدال از نظر من بيشترين نقد را مي توان متوجه او دانست .

در آخر، با توجه به نوشته ها ، نامه ها و مصاحبه هايي كه براي تهيه ي اين كارنوشت از آل احمد مورد مطالعه قرار گرفت ، به نظر مي رسد با وجود گسستي كه در سالهاي مياني فعاليتش ميان او و – به اصطلاح- دين ايجاد شد ، بازهم اين عنصر در شكل گيري شخصيت وي پررنگ تر است.

 منابع:

آل احمد ، جلال (1346)، كارنامه سه ساله ، تهران: انتشارات زمان.

آل احمد ، جلال (1356)، يك چاه و دو چاله ، تهران: انتشارات رواق.

آل احمد ، جلال (1372)، در خدمت و خيانت روشنفكران ، تهران:انتشارات فردوس.

آل احمد ، جلال (1372)، غربزدگي، چ چهارم، تهران: انتشارات فردوس.

آل احمد ، جلال (1373)، نامه جلال آل احمد به امام از بيت الله الحرام ، مجله 15 خرداد ، شماره 16- 15

آل احمد ، شمس (1369)، از چشم برادر، قم: انتشارات كتاب سعدي.

نجاتي ، غلامرضا(1371) ، تاريخ سياسي بيست و پنج ساله ي ايران ، جلد 1، چ سوم، تهران :مؤسسه خدمات فرهنگي رسا.

منبع: http://khiaraji.blogfa.com/post-25.aspx



:: موضوعات مرتبط: بزرگان طالقان , ,
:: برچسب‌ها: خلاصه اي از زندگي جلال آل احمد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 27 شهريور 1393
اعتراض مردم طالقان به احداث تله کابین!
اعتراض خاص مردم طالقان با نصب پلاکارد به احداث تله کابین
 
پارسینه: مردم طالقان با نصب پلاکاردی به زبان محلی علیه "پولدارهایی" که می خواهند در طالقان تله کابین تاسیس کنند، اعتراض کردند!
 
قرار است بزرگ ترین تله کابین خاورمیانه در طالقان احداث می شود.ابوالقاسم مهری  فرماندار طالقان گفته بود: این تله کابین به عنوان تنها تله کابین همجوار با سد و دریاچه در کشور خواهد بود.

 فرماندار طالقان گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال با سرمایه گذاری بخش خصوصی است که به مدت 13 ماه اجرا خواهد شد.                                                                                                                
 علی تاجدینی مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه و عمران منطقه طالقان نیز به عنوان کارفرمای این پروژه گفت: طول مسیر تله کابین طالقان در حدود 27 کیلومتر زمینی و 2 کیلومتر هوایی خواهد بود.


:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: تله کابین ، طالقان ، اعتراض ، پلاکارد ,اعتراض مردم طالقان به احداث تله کابین ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 26 شهريور 1393
کم آبی در سد طالقان

فرارو- افزایش دمای هوا و بارشهای حداقلی سال گذشته و عدم رعایت مصرف بهینه وضعیت آب شرب شهری را در وضعیت بحران قرار داده اشت.

 
با توجه که کمبود بارش و پرنشدن سد طالقان که آب شرب تهران، قزوین و کرج را تامین می کند میزان آب ذخیره شده در این سد به نصف کاهش یافته و تامین آب شرب را با مشکل مواجه کرده است.
 
بنا به گزارشات هشتاد درصد روستاهای تاکستان با شرایط دشوار و نبود آب به سر می برند و مردم شهرستان آبیک در کنار سد طالقان از کمبود آب آشامیدنی و وضعیت نامناسب بهداشتی آب شرب دچار مشکلات است. عکس های زیر از امیر سرشته عکاس مهر بحران کم آبی درسد طالقان را نشان می دهد.
 
 
 
 

<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: کم آبی در سد طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 25 شهريور 1393
حمام‌های باستانی طالقان

حمام‌ها

*حمام شهرک طالقان

حمام قديمي‌‌در بافت قديمي‌‌شهرك از توابع طالقان قرار دارد. با توجه به سنگ نبشته موجود، حمام در سال 1261 هـ.ق در زمان قاجاريه احداث شد. مصالح بكار رفته در ساخت حمام، سنگ و ملات گل و آهك بود. فرم حمام تقريباً به شكل مستطيل است. ورودي بنا در ضلع جنوبي قرار دارد. بعد از عبور كردن از دالان، داخلي سربينه مي‌‌شويم كه يك حوض آب كوچك در وسط آن قرار دارد. با يك راهروي نسبتاً طولاني از داخل سربينه به بخش شست و شوخانه مي‌‌شويم. خزانه آب گرم در شمال و خزانه آب سرد در شمال شرقي اين قسمت قرار دارد.

*حمام روستای نویزک

حمام روستای نویزک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای نویزک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

*حمام روستای بزج

* حمام روستای بزج مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای بزج واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

 

*حمام روستای فشندک

 

*حمام روستای فشندک مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای فشندک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

در مرکز روستا حمام تاریخی نسبتا بزرگ فشندک در جهت شمال – جنوب واقع شده است . ورودی حمام در سمت غربی و باعمق راهرویی به طول سه مترو با چرخشی به سمت چپ به رختکن منتهی می شود.رختکن در جهت شرقی – غربی احداث شده ودر سه سمت شمالی ،شرقی و جنوبی دارای چهارطاق نما می باشد.رختکن حمام در سمت غربی به وسیله راهرویی نسبتا طولانی که عمق آن در حدود 5 متر میباشد به گرمخانه،متصل می شود . رختکن دارای چهارطاق نما و نسبتا وسیع می باشد.در جبهه شرقی گرمخانه خزینه حمام واقع شده و در طرفین آن اطاقهایی قرار دارد ،که بر وسعت و گنجایش گرمخانه می افزاید.

وجود فضاهای جانبی خزینه،نوعی ابداع و نوآوری در طراحی ساختمان بنای این حمام به شمار میرود. مصالح حمام تاریخی روستای فشندک از سنگ،ملات گچ،ساروج و آهک می باشد و در برخی از نقاط گنبد،آجر نیز به کار رفته است. طاق و تویزه های حمام دارای قوس جناغی و سقف تمام فضاهای حمام با گنبد عرق چین پوشیده شده است . بر بالای هر یک از گنبدها نورگیرهایی جهت انتقال روشنایی و تهویه هوا احداث شده است . بدنه نمای داخلی حمام با ملات گچ و آهک اندود شده است .وسعت زیاد حمام تاریخی فشندک ،حکایت از رونق اقتصادی و جمعیت فراوان این روستا در گذشته می نماید

با توجه به ویژگیهای نقشه و معماری حمام تاریخی فشندک و مقایسه آن با موارد مشابه در دیگر نقاط طالقان به نظر می رسد ،قدمت آن به اواسط دوره صفویه برسد.

 

 

*حمام روستای میر

 

*حمام روستای کلانک

*حمام روستای کلانک مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای کلانک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

*               حمام روستای سنگ بن طالقان

حمام روستای سنگ بن طالقان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای سنگ بن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان طالقان , ,
:: برچسب‌ها: حمام‌های باستانی طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 25 شهريور 1393
جاده جدید طالقان چقدر مسافت را کوتاه تر می کند؟

 

آقای عیسی فرهادی استاندار محترم البرز  در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز و کمیته برنامه ریزی شهرستان طالقان گفت که با احداث جاده جدید  مسیر کرج – طالقان ۶۰ کیلومتر کاهش می یابد. ما که تا به حال کاهش مسافت را از  از ۲۸ تا ۴۰ کیلومتر شنیده بودیم  از این رقم خیلی تعجب کردیم و چاره ای ندیدیم جز اینکه خودمان دست به کار اندازه گیری شده و ببینیم وافعیت چیست؟

طول جاده جدید  از پل کردان تا شهرک ۳۲ کیلومتر است.  از همان پل کردان تا شهرک از جاده قدیم  را هم با گوگل ارث اندازه گیری کردیم (البته با قدری تقریب) شد ۸۲ کیلومتر. با این حساب به یک رقم کاهش مسافت ۵۰ کیلومتر رسیدیم.  این عدد ممکن است یکی دو کیلومتر کم یا زیاد شود ولی تقریبا درست است. البته اگر جاده از سمت جنوب رودخانه تا جوستان ادامه پیدا کند در مورد روستا های بالا طالفان کاهش مسافت می تواند به راحتی به ۶۰ کیلومتر برسد.

حالا اگر همین ۵۰ کیلومتر را درست بدانیم جاده جدید با توجه به کوهستانی بودن حدودا ۱۰ لیتر بنزین برای هر ماشین  در یک رفت و برگشت صرفه جویی ایجاد می کند (معادل ۷۰۰۰ تومان). حالا با توجه به ترافیک فعلی  ۵۰۰۰۰ ماشین در هفته این جاده  سالانه ۲۶ میلیون لیتر بنزین یا معادل ۱۸ میلیارد تومان  صرفه جویی ایجاد می شود. اگر حرف استاندار را ملاک گرفته و ترافیک بسیار زیاد تر آینده را هم در نظر بگیریم صرفه جویی از این هم خیلی بیشتر می شود. تازه اگر جلوگیری از اتلاف  وقت را هم در نظر بگیریم صرفه جویی  از ۱۰۰ میلیار تومان در سال هم تجاور می کند. حالا خودتان قضاوت کنید که آیا  نباید در اتمام این جاده  عجله کرد؟



:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: جاده جدید طالقان چقدر مسافت را کوتاه تر می کند؟ ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 24 تير 1393
راه اندازی طولانی ترین تلکابین کشوردر طالقان
 
 
سرپرست فرمانداری طالقان از راه‌اندازی طولاني‌ترين تله‌کابين کشور در طالقان خبرداد.

 ساسان دلاویز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: ظرفیت مفید سد طالقان 420 میلیون مترمکعب است واین سد 95 درصد آب دارد و حتي یک ماه از سال را نیز شاهد سرریز آب در آن بودیم.

 وی افزود: در منطقه ویژه طالقان احداث 18 کیلومتر ساحل سد برنامه‌ریزی شده‌است وبا همکاری بخش خصوصی طولانی‌ترین تله‌کابین به طول 27 کیلومترنيز در اين منطقه ایجاد خواهد شد.

 دلاویزخاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه 80 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده‌ است که همزمان با هفته دولت با حضور مسؤلین کلنگ‌زنی و شروع و طی یکسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وی با اشاره به اينکه سد طالقان هنوز سنف‌کشی نشده‌ است، گفت: در فصل تابستان جوانان اقدام به شنا در سد می‌کنند که متأسفانه به علت عدم شناخت آنها از موقعیت سد تعدادی نيز غرق می‌شوند.

 دلاویزدر پايان اظهار كرد: زباله‌های زیادی از گردشگران در ساحل سد به محیط زیست طالقان صدمه وارد می‌کند وبايد برای ساماندهي آن اقدامات اساسي صورت گيرد.

http://isna.ir/fa/news/91043118968/



:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: راه اندازی طولانی ترین تلکابین کشوردر طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 4 تير 1393
ابشار کرکبود

ابشار کرکبود


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: عکس طالقان , دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: ابشار کرکبود , ابشار کرکبود طالقان , ابشار , کرکبود ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : شنبه 16 ارديبهشت 1393
مراسم نار اندازی عروسی در طالقان

 

 

 

 

مراسم نار اندازی عروسی در  طالقان



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , فرهنگ طالقان , ,
:: برچسب‌ها: مراسم نار اندازی عروسی در طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393
انواع درختان و میوه های طالقان

از انواع درختان بارور در طالقان عبارتند از:

 سیب(سیف)،گیلاس (گیلاسک)،گوجه سبز (اِلوک)، زرد آلو (شِلانِک)،انگور،آلبالو ، گردو(جوز) ، فندق،گلابی(امرو یا همرو)،توت،زالزالک(کهری)، ازگیل(کنس)و.......   

(گیلاسک)    gilask

 

انگور

 

           

جوز jooz

 

کهری kahri

 

    الوک    alook

 

 

قرمز سیف

 

  زردآلو (شلانک) shelanek:

ازاوایل خرداد ماه تا اواسط شهریور ماه در روستای زیبایمان میتوان برداشت زردآلو را مشاهده کرد  زردآلو های رسیده  جمع آوری شده وجهت برگه کردن به خانه آورده می شود.

 برگه کردن چیست؟

 

  دو نیم کردن زرد آلو را جهت خشک کرد ن در گویش محلی برگه گویند  .بعداز دونیم کردن زردالو آنها را روی سبدها گذاشته تا به مرور زمان خشک شده وهسته های شیرین زردالو راجمع اوری وبعداز شستن انها راشکسته همرا با نمک تف داده ودر سبد آجیلهای عید از مغز وپخته(برگه های خشک) این میوه استفاده میشود. 

در داخل هسته مغز آن قرار دارد که طعم برخی از آن شیرین و برخی دیگر تلخ است.

تصویر

 همرو   hemroo

 

کِنِس   kenes  

 

توت:

توت

 درنیمه دوم فصل بهار وباگرم شدن هواشکوفه های  درختان بومی این منطقه نیزجای خود را به میوه ها میدهند یکی ازاین درختانیکه در این موقع از فصل بهار به ثمر مینشیند درخت توت میباشد شاید به جرات بتوان گفت جاذبه درخت توت نسبت به درختان دیگر در جذب افراد به این روستا دو چندان است.

انواع توت دراین منطقه:

  • توت مشهدی
  • توت محلی 


:: موضوعات مرتبط: داستنی ها , دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: انواع درختان و میوه های طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 1 اسفند 1392
ادرس جدید موچان جلس
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : شنبه 5 بهمن 1392
نام های خانوادگی اهالی بومی روستای لهران طالقان

از آنجاییکه ترکیب جمعیتی روستا های طالقان بشدت در حال تغییر است ما در اینجا نام های خانوادگی اهالی بومی روستا های طالقان را برای ثبت و ارجاع های بعدی ذکر می نماییم. از آنجاییکه اطلاعات ما ممکن است کامل نباشد از شما تقاضای کمک داریم. برای دسترسی به سایر نام های خانوادگی روستا های طالقان لطفا  در بخش روستاهای طالقان به روستای مربوطه مراجعه نمایید.

نام های خانوادگی اهالی بومی روستای لهران طالقان:

 

  1. انصاری پناه
  2. رضوی
  3. قاسمی
  4. گرشاسبی
  5. لهراسبی


:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای روستاهای نزدیک موچان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 1 آبان 1392
اطلاعات کلی در باره روستای لهران

اطلاعات کلی در باره روستای لهران

روستای لهران واقع عرض جغرافیایی ۳۶ ۱۳ ۰۹ و طول جغرافیایی ۵۰ ۳۶ ۱۲   و ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا  از روستاهای بخش پایین طالقان از شهر طالقان بوده و از سمت شمال با کوه زرده وله چال از سمت شرق با روستای کش از سمت جنوب با روستاهای تکیه ناوه  و عالی سر و از سمت غرب با روستا ی موچان همجوار میباشد.

مختصری درباره روستای لهران

منطقه طالقان دارای قدمت طولانی و با سابقه ای است که در کتاب های متعددی از آن یاد و مواردی از آثار تاریخی منطقه نیز به ثبت رسیده است.  اما مکان های تاریخی روستای لهران طالقان،عبارتند از تپه باستانی قلعه دیو،قبرستان قدیمی(جیر قبرستان)،درخت چنار،شاهی زری سنگ و کو چشمه

تپه باستانی قلعه دیو
قدمت تاریخی: هزاره اول قبل از میلاد حدود ۳۰۰۰ سال پیش ،ارتفاع از سطح دریا ۱۹۷۰ متر  درشمال روستای لهران تپه منفردی وجود دارد که از نظر شکل ظاهری کاملا" مدور بوده و بقایای معماری   و سفالهایی که در سال های اخیر در اثر عواملی کشف گردیده حکایت از تاریخی بودن آن دارد، ارتفاع     تپه حدودا"۵ متر و قطر آن حدود ۲۰ مترمی باشد.   نمونه های سفال های کشف شده از اهالی که این نقطه را قلعه دیو می نامند،از رنگ های قرمز ،   نخودی رنگ، با خمیر های مختلف و به صورت چرخ ساز یا دست ساز می باشد.

قبرستان قدیمی
قدمت تاریخی:چند هزار سال(از آنجا که در اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی آثار جدیدی در هزاره های    مختلف از این منطقه به دست آمده قدمت مشخصی ذکر نگردیده) ارتفاع از سطح دریا حدود ۱۸۵۰ متر  در جنوب روستای لهران به طرف روستای موچان و با فاصله حدودا"۸۰۰ متری روستا ی لهران قبرستانی  وجود دارد که مردمان بومی با نام جیر قبرستان(قبرستان پایین) از آن نام می برند.که بنا بر تحقیقات و گفته  افراد قدیمی در گذشته دور قبرستان زرتشتیان آن زمان نیز بوده،که آثار سنگ قبر های متعدد و نوشته های  روی آنها گواه این مطلب نیز است ،ضمنا" صحبت ها و گفته های بزرگان که سینه به سینه نقل گردیده  حاکی صحت مطالب فوق است.

درخت چنار  (چنار دار)
مکان دیگری که از آن به عنوان آثار تاریخی یاد کرد درخت چناری با قدمت بیش از ۳۰۰ سال که تقریبا" در   مرکز روستا در کنا جوی آبی که از وسط روستا می گذرد، قرار دارد نام برد. این درخت نظر کرده که تمام  مردمان روستا به نوعی به آن اعتقاد دارند،هیچگاه چوب آن را نمی شکنند و بنا بر روایاتی که قدیمیان  روستا نقل می کنند از گذشته مورد احترام و تقدس بوده و هست.در گذشته در زیر این درخت در جای  مخصوصی چراغی روشن می کردند و در روز هفتم محرم از مسجد محل تا زیر درخت چنار دسته سینه  زنی به راه می انداختند و احترام خاصی به آن داشتند.

شاهی زری سنگ
قدمت: نا مشخص،ارتفاع از سطح دریا حدود ۲۳۰۰ متر  یکی دیگر از مکانهایی که از نظر افراد بومی و منطقه دارای قدمت تاریخی و دارای ارزش معنوی و در  گذشته مو رد تقدس بوده است محلی یا به عبارت صحیح تر نقطه ای در مرتفع ترین نقطه کوه شرتبن  گهره  و در حدود ۸ کیلومتری شمال روستای لهران قرار دارد با نام شاهی زری سنگ یاد می کنند، است.  اما علت تقدس این محل آن است که می گویند گاهی اوقات و به مناسبت های مختلف این نقطه از خود  نوری متساعد می کند که نکته قابل توجه آن که این محل کاملا" روبروی روستای تکیه ناوه و مقبره امام  زاده ابراهیم است و می گویند این نور به این بقعه مبارک تابیده می شود.گواه این مطلب نیز کوه نشینان و  چادر نشینانی که در گذشته جهت دامداری و یا ... در کوه می خوابیدند بارها این نور را با چشم خود دیده  اند و در به صورت داستان و ... در شب نشینی های خود نقل می کردند.  

کو چشمه
در زمانهای قدیم به علت فقدان وجود آب لوله کشی در منازل ، مردم روستاهای کشوراز جمله روستاهای مناطق طالقان بناچار میبایست آب آشامیدنی خود را از چشمه سارها تهیه میکردند. یکی از جزابیتهای مهم روستای لهران وجود چشمه ای بسیار زیبا بنام کوچشمه بوده که مردم روستا ضمن تهیه آب آشامیدنی و در هنگام غروب آفتاب آنجا را محلی برای دید و بازدید روزانه انتخاب کرده و به گفت و شنود می پرداختند. یکی از خاصیتهای جالب این چشمه این است که در تابستان و فصل گرما آب این چشمه سرد بوده و در زمستان و فصل سرما به گرمی میل میکند که حتی در فصل سرما متساعد شدن بخار از آب کاملا ً مشهود است . ضمناً چشمه طوری طراحی و ساخته شده که استفاده آب احشام و دام و طیور را از انسانها متمایز میگرداند. که این مسئله گویای این مطلب است که گذشته های پیشین چقدر به مسئله بهداشت اهمیت قائل می شدند. در مکان کوچشمه دختران لباس فاخر پوشیده و خود را آراسته میکردند تا مورد توجه پسران قرارگیرند. پسران نیز با سوار شدن بر اسب و قاطر وتاخت و تاز در آن محل و گروهی با خواندن آواز ورقص و پای کوبی و یا به هر طریق ممکن برتری خود را نشان دختران میدادند تا بدین وسیله زوج مورد نظر خود را انتخاب کرده و آینده خود را رقم زنند که البته اجهاف نیست اگر بگوییم عامل حدود ۸۰ درصد از ازدواجهایی که در زمان قدیم صورت گرفته وجود این محل بوده است. بدلیل طبیعت و چشم انداز بسیار جالب این محل و عبور رودخانه اصلی روستا که از کنار این چشمه عبور میکند از دیر باز مورد توجه توریسم قرار داشته و است. در فصل بهار صدای بلبلان انسان را مست میسازد و در زمستان صدای خواندن کبک و بلدر چین انسان را از خود بیخود میکند که دیگر نیازی به خوردن مشروبات الکلی نیست !!

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای روستاهای نزدیک موچان , ,
:: برچسب‌ها: اطلاعات کلی در باره روستای لهران ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 26 مهر 1392
دانستنیهای طالقان

طالقان منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران است. هم اکنون در تقسیمات کشوری، طالقان یکی از بخشهای استان تهران است. طالقان از حدود ۸۰ روستا تشکیل شده است. مساحت منطقه طالقان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است ودر ۳۶ درجه و ۱۲ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی، در شمال غرب شهر تهران قرار دارد. طالقان از سه بخش پایین طالقان، میان طالقان، و بالا طالقان تشکیل شده‌است.


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: دانستنیهای طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 6 آبان 1390
لیست مهمانهای یک خانم طالقانی برای عروسی
لیست مهمانهای یک خانم طالقانی برای عروسی:

منی ننه جان و مهربان بابا ; منی قشنگه خوار ; منی عاقل برار; منی هنرمند زن برار; منی عزیز عمو ; منی زحمت کش دایی ; منی ماه تیکه خالک ; تخته سربشورده شومار ; خرسه شوپیر ; بمرده شوبرار ; گواله شوخوار ; کفتاله جاری ; با اوشانی تش بیگیته طایفه ...


:: موضوعات مرتبط: داستنی ها , دانستنیهای طالقان , دانستنهای موچان , ,
:: برچسب‌ها: لیست مهمانهای یک خانم طالقانی برای عروسی ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : شنبه 4 آبان 1392
نام های خانوادگی اهالی بومی روستاهای طالقان به ترتیب الفبا و ذکر نام روستا یا روستاها
  1. اباذری میر
  2. ابراهیم آبادی کلانک
  3. ابراهیمی امیرنان، خچیره، رشنابدر
  4. ابراهیمی طالقانی رشنابدر
  5. ابصاری ابصار
  6. ابوالقاسمی هرنج
  7. ابوطالبی سفجخانی
  8. اجلالی شهرک طالقان
  9. احسان فر کلانک
  10. احسانی زیدشت، سگرانچال، ورکش (مهاجرین از سگرانچال)
  11. احمد خان بیگی زیدشت، آردکان
  12. احمدخانی خسبان
  13. احمد خانیها کویین
  14. احمدی دیزان، نویز، وشته
  15. احمدی خواه دیزان
  16. احمد نژاد وشته
  17. احمدی نژاد دیزان
  18. احمدیان کرود
  19. ادیب پور دیزان
  20. ادیب طالقانی خوچیره
  21. ادیب نژاد حسنجون و سید آباد
  22. ادیبی دیزان، میراش
  23. ارکیان کولج
  24. اسحاقی جزینان، کرود (مهاجرین از جزینان)
  25. اسدی تکیه ناوه، هرنج
  26. اسدیان مرجان
  27. اسدیان نیا مرجان
  28. اسکندری هرنج
  29. اسلامخواه خودکاوند

<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: داستنی ها , دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: نام های خانوادگی اهالی بومی روستاهای طالقان به ترتیب الفبا و ذکر نام روستا یا روستاها ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : سه شنبه 2 مهر 1392
بوته ریواس

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/1238108_355215017942470_527983752_n.jpg



:: موضوعات مرتبط: عکس طالقان , ,
:: برچسب‌ها: بوته ریواس ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 11 شهريور 1392
عکس قدیم از طالقان

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/aks%20ghadimi/600266_223139544498634_1281376076_n.jpg


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: عکس طالقان , ,
:: برچسب‌ها: عکس قدیم از طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 11 شهريور 1392
ابزار و وسایل قدیم طالقان(طرحها:شادروان هوشنگ پور کریم)

ابزار و وسایل قدیم طالقان

 

 

http://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/abzar%20va%20vasael%20ghadimi/536145_3013114374206_659670458_n.jpghttp://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/abzar%20va%20vasael%20ghadimi/536152_3013114494209_1214428381_n.jpghttp://persian-patogh.persiangig.com/mochan-geles/abzar%20va%20vasael%20ghadimi/542171_3013114654213_1301422251_n.jpg


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان طالقان , ,
:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیم طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : دو شنبه 10 شهريور 1392
عکس باب الله

تو این وبلاگم همه عکس مطلب گذاشته بودم بجز عکس باب الله کیا دیدنش

 



:: موضوعات مرتبط: عکس طالقان , ,
:: برچسب‌ها: عکس باب الله ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : جمعه 1 شهريور 1392
زیدشت اخرین ایستگاه پایین طالقان-در سالهای دور



:: موضوعات مرتبط: عکس , عکس طالقان , ,
:: برچسب‌ها: زیدشت اخرین ایستگاه پایین طالقان-در سالهای دور ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : پنج شنبه 17 مرداد 1392
عکس کمنگوش (قارچ به زبان طالقانی)

کمنگوش



:: موضوعات مرتبط: عکس , عکس طالقان , ,
:: برچسب‌ها: عکس کمنگوش (قارچ به زبان طالقانی) ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : پنج شنبه 17 مرداد 1392
امام زاده ابراهیم علی - روستای تکیه ناوه طالقان

 امام زاده ابراهیم علی - روستای تکیه ناوه طالقان


نمائی از جنوب روستای سوهان

روستای سوهان، در دامنه جنوبی کوه های البرز طالقان و روستای تکیه ناوه (به گویش سوهانی - تکی، با تشدید حرف کاف)، در دامنه شمالی کوه های طالقان جنوبی، در دو طرف ساختمان سد طالقان و روبروی یکدیگر، در فاصله زمینی حدود 6 کیلومتر، واقع شده اند. روستای تکی، به جهت وجود بارگاه امام زاده ابراهیم علی، نوه حضرت عباس ع، در نزد اهالی روستای سوهان، مورد عنایت زیادی است


منطقه بن دشت در جنوب سوهان

مسیر راه شنی مالرو به سمت روشنبدر - سمت چپ دره و باغات چاک بلو



به خصوص در قدیم الایام، مردم روستای سوهان و البته سایر قراء مجاور، اغلب به صورت پیاده، جهت ادای نذورات و به قصد زیارت مرقد امام زاده ابراهیم علی به روستای تکی، مسافرت کرده و اعتقاد زیادی به امام زاده تکی در میان مردم روستاهای پائین طالقان، وجود داشته است


منطقه سوهان چال

قراء چاک در پائین منطقه سوهان چال

<::::: ادامه مطلب :::::>
:: برچسب‌ها: امام زاده ابراهیم علی , روستای تکیه ناوه طالقان , امام زاده ابراهیم علی - روستای تکیه ناوه طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : شنبه 5 مرداد 1392
اصطلاح و ضرب المثل های طالقان

اصطلاح و ضرب المثل های طالقان:

 دریایی میان پا دنیم ،خشک میبو! یعنی:اگر توی دریا پا بزاریم ، دریا خشک می شود! مصداق بدبخت اگر مسجد آدینه بسازد     یا طاق فرود آید یا قبله کج آید

 

ترسم هم  عراق خُرما دَ بکُوبیم هم  تورشه کِنُس: یعنی:می ترسم هم از خرمای عراق بیفتیم هم از، ازگیل ترش

مصداق:ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی        کین ره که تو می روی به ترکستان است.

 

سگ زوری شکار ببری ومیگردهَ خود صحبی لنگ گاز همی گیره!:معنی:سگی را که زور به شکار ببری ، پای صاحبش را گاز می گیرد

اَگِه قورتباغه بن دار بَخانه باران میهَ: اگر قورباغه سبز روي درخت بخواند مي‌گويند باران مي‌آيد.

پنج شنبه نان و خِرما همی دیم تا ثوابش مِردِه بک بَرِسِه: پنجشنبه نان و خرما بيرون مي‌‌دهيم تا ثوابش به مرده ما برسد.

چايي میان دار دَرِه مِهمان قد بلِند میایه: روي چايي ساقه اش قرار گرفته مهمان قد بلند مي‌آيد.

خوي بد بدي صدقه دَر هاکِن تا بدي اون خو بر طرف گردَ: خواب بد ديدي صدقه بده تا بدي آن خواب بر طرف شود.

سگی سر او دنکن تِه دَست گِند موک میزَنه: روي سگ آب نريز دستت زگيل مي‌‌زند.

شو بي وقت خنه جارو بَیزیئن فرشته ملائکه رَِ خنه میان بيرون دمینگنی: شب بي موقع نبايد جارو بزني چون فرشته و ملائکه را از خانه خود بيرون مي‌‌کني.

گرم تندورَ سَرشَ دَپوشي تِئی بک بلا سر میهَ: سر تنور گرم را بپوشاني براي تو حادثه پيش مي‌آيد.

نِمِک زمین نشان ،به خاطر اين که حضرت زهرا  اُو چشم  هستهَ: نمک را زمين نريز به خاطر اين که آب چشم حضرت زهرا است.

گشنه رَ خورِش نمی خا، خوو  کن بالش : آدم گرسنه اهميتي به خورشت غذا نمي‌دهد ادم خواب الود اهميتي به بالشت نميدهد.

عروس رقص بلد نيه میگو زمین ولهَ: عروس رقص بلد نيست ميگويد زمين کج است ( هموارنيست).

دست که نِمِک نِداره باید ساتور بزبِن: دست که نمک ندارد بايد آنرا زير ساتور گذاشت.

اُو که سَرِ  دِ بُگذِرِه چِه يِک وَجه چِه صد وَجه: آب که از سر گذشت چه يک وجب چه صد وجب.

شاه که سير بو   خنه خواه زير دَستون  نی ،  حتی کِشنه ایی بک بَميرن:شاه که سير باشه ميخواهد چکند که زيردستها گرسنه اند.

شاه شاخ دار بِخاستی ليسِک هم ،راه کَت: شاه خواستار حيوان شاخ دار شد حلزون هم به عنوان شاخ دار به راه افتاد.

آدِم دِل خوش بو خِنِه ش کرک لان بو: دل آدم خوش باشد خانه آدم  لانه مرغ داني باشد(جای کوچک باشد)(اگر آدم دل خوشي داشته بشد زندگي در جاهاي كوچك و فقيرانه نيز قابل تحمل است).

آدِم بي مار و خوهر بمانه بي همساده نَتنه: انسان بدون خواهر و مادر مي تواند زندگي كند اما بدون داشتن همسايه خوب زندگي مشكل است.

 اویی همراه   آسِمان لا هَسِّته ، زمين زير اَنداز: آسمون برايش لحاف است و زمين برايش زير انداز.

 عَجول آدِم  يا چاه میکبه يا بی راه: انساني كه در كارهايش رفتار عجولانه داشته باشد به مقصد نمي رسد.

اسب هَدا خَر بَگيتِ خُشالي  دَ  پَر وگيتِ: اسب خودش را داد و به جايش خري گرفت و از خوشحالي هم به هوا مي پريد(كسي كه چيز با ارزشي را بدهد و در ازايش چيز بي ارزشي را بگيرد و خوشحال هم باشد!).

اندی مَار بُخُردی تا اَفي گرستی: آنقدر مار خورد تا افعي شد(شخصي كه به واسطه انجام كار خلاف زياد به صورت يك خلاف كار حرفه اي در آمده باشد).

آخر ماسّته دشان: آخر ماست را ريخت(سر آخر نتوانست كارش را تمام كند).

خودتَ دَرزِن بَزِن دیگران  دَ   گوالدوج : يك سوزن به خود بزن يك جوالدوز به ديگران.

با پيغام پسقام اسبی بک  ، اویی بک    جو  نَمی بو: با پيام فرستادن براي اسب اسب جو نمي خورد.

یه پیاله ماست چنِّدی راغن دره: يك كاسه ماست چقدر روغن دارد.

آش كه جا د ِكردِ  همه انه اَنگوشت میزَنِّنِ: آش آماده اگر در ظرفي ريخته شود ازهمه طرف به آن انگشت مي زنند(اگر دختري خود را بزك كند همه چشمها را به دنبال خود دارد).

اِمسالِه چوچوک  پارسالِه  چوچوک  رِه جيك جيك یاد هَدا: بچه گنجشك امساله مي خواهد به گنجشك بزرگتر از خودش آواز خواندن ياد بدهد.     چوچوک =ميچكا (لهجه بالا طالقان)= گنجشک  

اوو به امام هََندا  تش به يزيد: آب به امام نمدهد ونيز آتش به يزيد هم نميدهد.

طور و دیوَنه  یه محلِّی بک  وَسِّه: يك ديوانه براي( بهم ريختن) يك محل كافي است.

آش بخوردن  قزقانی سر مِزِّه دَره ،زن نومِزِّه سَر: خوردن آش سر ديگ مزه دارد و زن هم در دوران نامزدي جذابيت بيشتري دارد.

خجیرخَربِزه شال نَصيب میبو: خربزه رسيده نصيب شغال مي شود(چيزخوبي نصيب كسي شده كه لياقتش را نداشته است).


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: اصطلاح و ضرب المثل های طالقان , ,
:: برچسب‌ها: اصطلاح و ضرب المثل های طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392
روستای تکیه ناوه طالقان در گذر زمان

شناسنامه دهكده زيارتي و سياحتي تكيه ناوه :

موقيعت كشوري: استان البر ز  ـ‌ شهرستان طالقان‌ـ پايين طالقان (ضلع جنوبي خاوري ).
موقيت جغرافيايي: ضلع غربي جلگه طالقان وجنوب رود خانه شاهرود دررشته كوه البرز جنوبي و ارتفاع آن  حدود 1850 متر از سطح درياست. طول و عرض جغرافيايي26درجه 13دقيقه عرض شمالي و 50 درجه 49 دقيقه طول شرقي. بلند ترين ارتفاع آن قله نواكوه حدود 3850متراز سطح درياست.

مسافت آن: درفاصله 135 كيلومتري تهران ـ95 كيلومتري كرج ـ15كيلومتري شهرك.

قدمت تاريخي : دوران قبل از اسلام حدود 1450 سال پيش.

مساحت آن:  حدود 25/32 كيلومتر مربع.

آب وهوا : سرد و كوهستاني، ميزان بارش سالانه حدود ۴82ميليمتر
و دما سالانه حداقل:15- درجه در شب و 4- درجه در روز  و حداكثر  37 درجه در روز و 29 درجه در شب .

جمعيت ساكن: حدود 50 خانوار
جمعيت شناور:  حدود 2600 نفر با تردد زائرین
نام محلي :  نووه تكّي
زبان: تاتي
دين ومذهب : اسلام وشيعه
گلگشت و ديدنيها: امامزاده ابراهيم (ع)،  چنار دار (پير چنار)، اووس دار(چهل دختران)، آبشار فصلي دربند دره ،كوه وچشمه الرويا، پس چشمه، غار سياه بند (محل اتراق كوهنوردان).

 

                                           از دیواره سد تا تکیه ناوه  3 کیلومتر ...


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: روستای تکیه ناوه طالقان در گذر زمان ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 17 مرداد 1391

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 19 صفحه بعد